Projektansvarlig: Hans Sode-Madsen, Dansk Center for Holocaust- og Folkedrabsstudier
Projektperiode: 1. juli 2000 - 31. maj 2003
Kort projektbeskrivelse:
Projektet beskriver, hvorledes besættelsestiden skabte en ny ungdomskategori og
hvorledes denne sociale konstruktion i årene efter 1945 indgik i 3 successive roller: 1)
som genstand for opdragelse til demokrati, 2) som basis for etableringen af en
ungdomskommission og 3) som diciplinerede og ansvarliggjorte samfundsborgere i opbygningen
af den danske velfærdsstat. I handlingsforløbets centrum står det politiske spil om
dannelsen af et ungdommens parlament, hvorledes denne politisk fostrede idé, så tidligt
som 1936 initieret af den socialdemokratiske ungdom, i befrielsessommeren overtages af det
etablerede politiske system og af politiserede embedsmænd, transformeres til en
kommission for at ende som et forskningsinstitut. I denne proces nedtones
demokratiopdragelsen, og den socialdemokratiske produktionslinje får som bærende idé
overtaget. Magtmekanismerne i samfundet havde hermed indkapslet den oprindelige plan og
gjort den ufarlig. Demokratiet havde demonstreret sin styrke i forhold til totalitarismen,
og nu gjalt det om udrydde årsagen til totalitarismen: social nød. Besættelsestidens
"farlige ungdom" skulle derfor smøje ærmerne op, være flittige,
disciplinerede og ansvarsbevidste.