108 sider, 85
kr.
Kan bestilles hos
Aarhus Universitetsforlag:
www.unipress.dk eller tlf: 8942
5370.
Subsidiaritetsprincippet
lægger op til en klar opgavefordeling mellem institutionerne i EU og de
enkelte medlemsstater: EU skal holde sig til grænseoverskridende opgaver,
mens forhold af mere national karakter skal overlades til medlemsstaterne.
Danmark bakker kraftigt op om subsidiaritetsprincippet, der også i
EU-debatten har fået status som en slags garanti for, at EU ikke blander
sig i interne forhold. Men med opprioriteringen af strukturpolitikken i EU
i løbet af 1990erne (Social-, Regional-, Landbrugs- og Fiskerifondene)
blev subsidiaritetsprincippet udfordret. For EUs strukturfonde som i
dag lægger beslag på en tredjedel af EUs budget støtter opgaver, som de
enkelte medlemsstater også har nationale politikker for. Skriftet
fokuserer på Danmark og viser, at EU via strukturpolitikken støtter
opgaver, der traditionelt betragtes som rent kommunale, statslige eller
fælles statslig-kommunale opgaver i Danmark. Det gælder forhold som
regional erhvervsudvikling, aktivering af ledige og løsning af sociale
problemer. I praksis indebærer EUs strukturpolitik derfor en
sammenblanding af opgaver på tværs af niveauerne i EU. Det er præcis den
situation, som subsidiaritetsprincippet sigter mod at undgå. |
![]() |