Projektansvarlig: Bo Jacobsen, Sociologisk Institut, Københavns Universitet
Publikationer fra projektet:
Bo Jacobsen, Flemming
Troels Jensen, Mikkel Bo Madsen, Marius Sylverstersen og Claude Vincent (2004).
Den vordende demokrat - en undersøgelse af skoleklassen som demokratisk lærested.
Århus: Aarhus Universitetsforlag.
Kort projektbeskrivelse:
Projektet Demokratiopdragelse i danske skoler undersøger
danske børn og unges opfattelse af demokratiets ideer og realiteter set i relation til
deres egen skolehverdag. Ved hjælp af feltarbejde efterfulgt af
spørgeskemaundersøgelser i en række skoleklasser kortlægges børns og unges syn på en
række centrale demokratiske fænomener, herunder påvirkning via argumentation, dialog og
samtale, indflydelse og magt, fælles beslutningstræfning o.a. Børns og unges syn på
demokratiske grundværdier, pligter og rettigheder studeres mhp. den aldersmæssige
udvikling. Undersøgelsen interesser sig i særlig grad for skoleklassen som demokratisk
lærested, dvs. som et sted, hvor danske børn og unge har mulighed for at gøre deres
basale erfaringer om magt og demokrati, samt erhverve de erfaringer, der senere skal
anvendes ved udøvelse af demokratisk medborgerskab.