Hans Reitzels Forlag, 260 sider, kr. 225
Bogen må ikke omtales før udgivelsesdagen
Politik og magt handler i
vid udstrækning om at forhandle meninger. Men hvor kommer disse meninger fra?
Bogen peger på, at også
aktører uden for landets grænser bidrager til og aktivt deltager i danske
meningsdannelsesprocesser. En væsentlig aktør i den sammenhæng er
Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling (OECD). De fleste ved, at
OECD eksisterer, og at den har noget med økonomi at gøre. Det er imidlertid de
færreste, der vil være i stand til at redegøre yderligere for, hvad formålet
med OECD er, og hvordan organisationen fungerer.
OECD er med til at
indsamle, behandle og sprede viden og meninger, som overtages og bruges i den
danske politiske debat. OECD har med andre ord formået at udnytte, at viden
giver legitimitet, at legitimitet giver autoritet, og at autoritet er en vigtig
del af det at have magt.
OECD's indflydelse på den
danske meningsdannelsesproces er imidlertid ofte enten negligeret eller direkte
underkendt, hvilket denne bog forsøger at råde bod på ved at gennemgå de
forskellige roller, som OECD spiller i forhold til danske politikere, embedsmænd
og journalister.
OECD fungerer som en mødeplads
for nationale embedsmænd og eksperter, der lærer nye analysemetoder og nye måder
at se problemerne på i omgangen med fagkolleger og de ansatte i OECD's
sekretariat.
Bogen viser også, at et
stort medlemsland aktivt kan anvende internationale fora som OECD til at sprede
særlige opfattelser af den sociale virkelighed. Bogen viser, hvordan USA har
bidraget til at sprede en bestemt opfattelse af globaliseringen gennem OECD.
Denne opfattelse bliver i stor udstrækning også anvendt af danske politikere
og embedsmænd, når der for eksempel refereres til uspecificerede
internationale forhold i forbindelse med fremlæggelsen af upopulære reformer.
Bogen viser endvidere, at
OECD fortsat nyder stor respekt blandt danske embedsmænd, at journalister
vinkler OECD-historier mere skarpt, end der måske umiddelbart er saglig belæg
for, og at politikere i både opposition og regering først og fremmest bruger
OECD strategisk til at finde 'videnskabelig' støtte og legitimitet for de
synspunkter, de har i forvejen.
Nogle gange konkurrerer
OECD med de professionelle konsulentfirmaer om at udbyde ydelser, som
medlemslandene til enhver tid måtte efterspørge. Helt i modsætning til OECD's
første general-sekretær, Thorkil Kristensens kongstanke, er OECD nu begyndt at
optræde som trendfølger snarere end som trendsætter. Den udvalgte case, der
illustrerer dette forhold vedrører spørgsmålet om, hvorledes man indretter en
offentlig forvaltning, der er støttet af en række etiske grundprincipper.
Bogen fremhæver en række
udfordringer som OECD i dag står overfor, og det diskuteres, hvordan danske
embedsmænd og politikere kunne bruge OECD bedre. Men OECD befinder sig også i
en identitetskrise, som gør det vigtigt at overveje, hvad danske embedsmænd
skal bruge organisationen til i fremtiden.
Præsentation af
forfatteren
Cand. scient. pol. og Ph.D. Martin
Marcussen er lektor i international og internationaliseret forvaltning ved
Institut for Statskundskab ved Københavns Universitet. Han har tidligere
skrevet bogen Ideas and Elites: The Social Construction of Economic and
Monetary Union (2000, Ålborg Universitetsforlag). Han arbejder for tiden på
et forskningsprojekt om internationaliseringen af centraladministrationerne i
Danmark og Sverige og er medlem af Forskningscenteret for demokratisk netværksstyring
ved Roskilde Universitetscenter.
Kontakt til forfatteren
Tlf. 35 32 33 96
E-mail:
MM@ifs.ku.dk